środa, 16 czerwca 2010

Spotkanie uczestników akcji Rowerem do pracy - relacja

W dniu 28 maja 2010 roku odbyło się, w Sali Kupieckiej Urzędu Miasta Krakowa, spotoanie uczestników i potencjalnych uczestników akcji Rowerem do pracy w ramach projektu LIFE CYCLE. Poniżej zamieszczamy relację z tego wydarzenia.

W ramach realizacji jednej z akcji projektu – Rowerem do pracy – Biuro Funduszy Europejskich UMK zorganizowało spotkanie dla dwukołowych urzędników, którzy maja zamiar lub już dojeżdżają systematycznie do pracy na rowerze. Informacja o spotkaniu została opublikowana w intranecie Urzędu Miasta Krakowa. W spotkaniu udział wzięło 27 urzędników.

Spotkanie przygotowali i poprowadzili następujący pracownicy Biura:
1) Bugajska Dorota
2) Kowalska Małgorzata
3) Mysona-Moździerz Monika
4) Gębala Piotr
5) Grabka Korneliusz

Po krótkim powitaniu obecnych przez dyrektora Biura – pana Janusza Moskwę – przeprowadzono prezentację założeń akcji obejmującą poniższe punkty.


1. Krótkie przedstawienie projektu.

Zaprezentowano genezę projektu oraz aspekty, jakich dotyczy, czyli kwestię poprawy kondycji fizycznej (zdrowie) oraz zmniejszenia ruchu samochodowego na rzecz rowerowego (środowisko, transport).
Zwrócono uwagę na integrację czynności związanych z dbaniem o kondycję fizyczną z codziennymi czynnościami. Wspomniano o tym, iż już 30 minut wysiłku dziennie znacznie wpływa na poprawę zdrowia człowieka. Podkreślono fakt, iż dla zachowania wspomnianego minimum, nie zawsze jest konieczne poświęcanie dodatkowego czasu; można wykorzystać rutynowe codzienne czynności, jak na przykład podróż do pracy, szkoły, sklepu, itp. na rowerze.
Wspomniano, że projekt przewiduje, iż dobrym narzędziem dla zachowania kondycji fizycznej jest rower i podkreślono możliwość jego wykorzystywania w rutynowych, codziennych czynnościach. Przy okazji uzyskuje się również korzyści ekologiczne – osoby przesiadają się z samochodu na rower.
Podkreślono również, że projekt ma charakter nieinwestycyjny, nie dotyczy finansowania ścieżek rowerowych oraz innej infrastruktury rowerowej. Są to działania promocyjne, mające charakter kampanii, a w ramach projektu można jedynie dążyć do formułowania apelu do pracodawców o rozwój infrastruktury: stojaki, szatnie itp., poprzez manifestowanie liczebności rowerzystów, zgłaszanie uwag, propozycji rozwiązań komunikacyjnych, utrzymywanie kontaktu z zarządcą infrastruktury ścieżek rowerowych.
Na koniec tej części prezentacji dodano, że projekt realizowany jest w partnerstwie z innymi miastami europejskimi – zakłada wymianę doświadczeń, badanie zachowań komunikacyjnych, porównywanie zebranych wyników, opracowanie podręcznika dobrych praktyk. Jest dofinansowany przez Agencję Wykonawczą ds. Zdrowia i Konsumentów w ramach Programu Zdrowia Publicznego.

2. Akcje prowadzone w ramach projektu.

W ramach tej części prezentacji omówiono, że w zakresie projektu wszyscy partnerzy realizują mniejsze działania promujące dojazd rowerem do pracy, szkoły, sklepu, przejazdy dla osób starszych, zwiedzanie okolic przez nowych rezydentów.
Dodano, że Urząd Miasta Krakowa realizuje trzy akcje.

I. Kampania „Rowerem do szkoły” – jest już prowadzona.
II. Akcja „Rowerem do pracy” (obecnie rozpoczynana).
III. Kampania „Rowerem na uniwersytet” (w najbliższym czasie planowane jest jej rozpoczęcie).

3. Blog i strona www.

Zaprezentowano informacje o projekcie, dostępne w internecie – projekt posiada stronę internetową w języku angielskim (www.lifecycle.cc), informacje dotyczące poszczególnych akcji – zamieszczane również w krakowskim Biuletynie Informacji Publicznej, na kanale RSS sieci LAN Urzędu Miasta Krakowa. Zwrócono uwagę, że został uruchomiony dedykowany dla akcji „Rowerem do pracy” blog (http://lifecycle-krakow.blogspot.com), na którym uczestnicy akcji dzielą się informacjami o projekcie, planowanych działaniach oraz opisująy trasy dojazdu do pracy na rowerze.

4. Oczekiwania i korzyści

Zostały przedstawione oczekiwania wobec uczestników akcji oraz korzyści płynące z uczestnictwa.

Oczekiwania:

- badania ankietowe (na początek sezonu i pod koniec),
- pomiar aktywności rowerowej (codziennej, dotyczącej jazdy rowerem do pracy jak i tej w czasie wolnym – prowadzenie książeczki KOT),
- trasy do pracy (prośba o opis na blogu – trudności na trasie, propozycje nowych tras, ciekawostki z trasy),
- pomoc w prowadzeniu kampanii (zachęta kolegów i koleżanek do wspólnych dojazdów do pracy – zwłaszcza tych, którzy mieszkają blisko nas lub w okolicach).

Korzyści:

- zdrowie,
- oszczędność środków finansowych,
- zmniejszenie czasu dojazdu do miejsca pracy,
- ochrona środowiska,
- gadżety (comiesięczny zwrot do Biura Funduszy Europejskich UMK wypełnionych kalendarzy uprawnia do otrzymania gadżetu).

5. Sprawy organizacyjne – kontakty.

Poinformowano uczestników, że po tym spotkaniu Biuro planuje utrzymać z wszystkimi uczestnikami spotkania kontakt – w ramach prowadzonej akcji. Zachęcono również do kontaktowania się w sprawach projektu LIFE CYCLE z pracownikami Biura osobiście, telefonicznie, mailowo lub za pomocą bloga.




Urzędnicy uczestniczący w spotkaniu otrzymali do wypełnienia ankiety opisujące ich aktywność fizyczną oraz wykorzystanie roweru jako środka komunikacji.

Wyniki ankiet przedstawiają się następująco:

Dposób przemieszczania się po mieście:

- chodzenie piechotą 40 %
- jazda na rowerze 33 %
- komunikacja publiczna 18 %
- podróżowanie samochodem 9%

Dojazd do miejsca pracy:
- rowerem 33 %
- pieszo 33 %
- komunikacja publiczna 26%
- samochód 8 %

Cel podróży na rowerze:

- rowerem do miejsca pracy 29 %
- rowerem do domu 40 %
- pozostałe (sklep, znajomi, rekreacja) 31 %

Czas jazdy na rowerze:

- 46 do 60 minut 42 %
- 61 do 120 minut 31 %
statystycznie każdy ankietowanych przejechał 95 min wciągu ostatnich 3 dni

Opinie:

- jazda na rowerze ma pozytywny wpływ na zdrowie 90 %
- dzieci powinny spędzać minimum 60 minut dziennie na aktywność fizyczną. 96%

Z wyników ankiety jasno wynika, że rower może służyć za szybki codzienny środek transportu do różnych miejsc docelowych i ma pozytywny wpływ na zdrowie.

Wszystkim uczestnikom rozdano gadżety promocyjne w postaci długopisów, książeczek Kolarskiej Odznaki Turystycznej, które umożliwiają prowadzenie ewidencji wycieczek rowerowych, których długość trasy wynosi min. 15 kilometrów.

Zostały omówione zasady wypełniania kalendarzy rowerowych, obrazujących wykorzystanie roweru jako środka dojazdu do pracy i z pracy do domu. Urzędnikom rozdano wspomniane kalendarze, zobligowano ich również do dostarczenia wypełnionych kalendarzy do Biura Funduszy Europejskich, do 10 dnia każdego miesiąca.

Pod koniec spotkania rozpoczęła się dyskusja pomiędzy współorganizatorami akcji, a zebranymi urzędnikami.

W toku dyskusji wyniknęły następujące postulaty:


- stworzenia, na terenie budynków UMK, bezpiecznych miejsc do przechowywania rowerów,
- zasugerowania radom poszczególnych dzielnic, by przy remontach dróg i chodników z puli środków przeznaczonych dla dzielnic brali pod uwagę tworzenie ścieżek rowerowych,
- stworzenia spisu newralgicznych miejsc, z jakimi spotykają się urzędnicy na swoich trasach dojazdu z miejsca zamieszka do pracy,
- spotkania z przedstawicielami ZIKIT, odpowiedzialnymi za powstawanie ścieżek rowerowych w Krakowie.

@Monika
@Piotr
@Kornel

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz